torstai 23. elokuuta 2012

Jarrunestesäiliö:Jarrunestesäiliöstä jarruneste siirtyy jarrupääsylinteriin


Jarrutehostimen tarkoitus on vähentää tarvittavaa poljinvoimaa.
 Jarrutehostimet ovat yleensä alipainetoimisia.
Jarrusatulan sisällä on jarrumäntä ja se tuottaa jarrupalojen liikkeen.
Jarrupalat on jarrulevyn molemmin puolin kun jarrupoljinta
 painaa jarrupalat painautuvat jarrulevyä vasten jolloin vauhti hidastuu
ABS-järjestelmä estää jarruja lukkiutumasta kovassa
 jarrutuksessa. Lukkiutumisen estäminen säilyttää hyvin ohjattavuuden

Kun seisontajarru vipua vedetään vaijerit kiristyvät tasaisesti ja takapyörille välittyy sama paine. Vipua vedettäessä epäkeskonokka painaa jarrukenkiä ulospäin jarrurumpua vasten.
Pyörännopeusanturilla seurataan pyörän pyörimisnopeutta.
 Anturi lähettää nopeustiedot jarrujärjestelmän  ohjausmodulille

Jarrusylinteri siirtää jarrutuksessa tulevan voiman jarrukenkiin
jolloin jarrukengät painuu jarrurumpua vasten.
 Jarrupääsylinteri muuttaa voiman paineeksi järjestelmässä
 Jarruputki: Hydraulinen paine välitetään jarruputkia pitkin jarruihin

 Jarrunesteiden erot (DOT 3-4 ja 5.1):

DOT 3-4-ja5.1 jarrunesteet: DOT 3 ja DOT4  ei ole muuta eroa kuin toisella on korkeampi kiehumispiste, mutta niitä voi kuitenkin sekoittaa keskenään. Jarruneste pitää vaihtaa jos siihen on imeytynyt liikaa ja kiehumispiste on silloin alhainen. Silloin jarrunesteeseen syntyy helposti ilmakuplia ja silloin jarruneste painuu vain kasaan ja jarruttaminen on vaikeampaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti